Klädesbutiken Ellos är del av Ellos Group och är ett ursprungligt svenskt märke. De erbjuder kläder och mode för dam, herr och barn och har även börjat sälja inredning. I den här texten ska vi berätta lite mer om Ellos som trendsättare och företag!
Ellos historia
Ellos grundades 1947 av Olle Blomqvist och Lars Gustavsson i en nedlagd mjölkaffär. Namnet Ellos var grundarnas idé, även om de inte riktigt fick som de ville: De ville registrera företaget som LO:s, men fick inte det. Då skrev de ut bokstäverna i stället och det blev till namnet Ellos. Den första annonsen var för handdukar i juteväv. Från början hade bolaget leverantörer i Sverige men de byttes snabbt ut mot leverantörer från bland annat Hongkong och Sydkorea.
Företaget flyttade 1978 till dess nuvarande lokaler i Viared, 10 km väster om Borås. Under 1980-talet etablerade sig Ellos i Norge och Finland. Nu fanns affären i de tre nordiska länderna och var med bland trendsättarna där. Under Ellos historia har man bytt olika koncerner att vara medlem i. Tillsammans med två andra affärer har de skapat Ellos Group. Man använder Ellos inom mode- och hemprodukter och Jotex inom textil- och dekorationsprodukter samt Stayhard inom modeprodukter för män. Idag ägs Ellos Group av det svenskbaserade riskkapitalbolaget Nordic Capital. Ellos Group är idag ett av Nordens största distanshandelsföretag med en omsättning 2014 på cirka 1,9 miljarder SEK och 800 anställda.
Kultur, vision och värderingar
Ellos företagskultur bygger på stolthet över sin affärsidé. Man litar på sin innovation och kreativitet och man bryr sig om sin identitet, arvet som grundarna lämnade och kunskapen som finns inom företaget. Deras värderingar lyder så här: De känner stolthet och passion, de är starka tillsammans, de tror på en rak dialog, de är modiga och tar ansvar och levererar billiga produkter med hög kvalitet. Deras vision med sin verksamhet är att vara den ledande e-handelsplattformen i Norden inom mode och heminredning
Hållbart sortiment
Ellos erbjuder ett stort utbud av produkter som har designats och producerats på ett hållbart sätt, både inom mode, hem och skönhet. Deras produkt- och inköpsavdelning arbetar hela tiden för att göra bra val i design och inköp, och hitta nya mer hållbara material och produktionssätt. Ellos äger inga egna fabriker utan har ett tätt samarbete med inköpskontor och leverantörer i Asien och Europa. Merparten av deras sortiment är deras egen design vilket ger dem större möjlighet att påverka varornas miljöpåverkan redan i designstadiet.
- Då kan du ge en namntavla i present - 17 juni, 2023
- Vilka typer av personer köper fototapeter egentligen? - 17 mars, 2023
- Bästa mobilabonnemang genom jämförelse - 22 juni, 2021