IT-support

IT kompetens

IT kompetens

Det är vanligt med problem som rör datorer, nätverk, telefoner och skrivare. Många av oss använder dagligen teknisk utrustning vi egentligen inte kan så mycket om. Ett trådlöst nätverk kan de flesta logga in på, men att felsöka eller på annat vis anpassa router och portar är överkurs för ett större antal personer. Att få hjälp med sådana utmaningar är inte någonting som är självklart. Många vet inte vart de skall vända sig och supportavdelningar hanterar sällan denna typ av frågor. Ironiskt nog finns det ofta personer i närheten som vet hur man skall göra för att nå resultatet som önskas. Nackdelen är att man inte har en relation till denne någon. IT support för privatpersoner kan många gånger tyckas svårtillgänglig. Här finns dock nya affärsmodeller som undanröjer tidigare svårigheter!

Anlita grannar

Bor man i Skåne kan man testa nya tjänster vilka sammanför behov samt kompetens. På detta vis kan man få hembesök av en sakkunnig granne! Fördelarna med detta är många. Dels behöver man inte kunna beskriva problemet på ett tekniskt sätt. Den som kommer för att hantera svårigheten kan själv felsöka och identifiera vad som kan ha blivit fel. Vidare behöver man inte åka någonstans. Att ha med sig teknisk utrustning för felsökning och hantering, är sällan vad som egentligen behövs. Det är ofta en inställning eller uppdatering som krävs. Fel på hårdvara kan ställa till det på en rad olika vis, men det är inte det vanligaste problemet.

När man kallar in någon för IT support som privatperson är det fråga om en tjänst i hushållet. Man kan därför också använda sig av skatteavdraget RUT! Det innebär att man får en billigare tjänst än vad man annars fått. De facto handlar det ofta om halva priset! Någonting man inte får dra av är material. Skulle det krävas nya kablage eller kontakter får man alltså betala dessa som vanligt. I allmänhet krävs dock minimalt med sådana produkter. Istället kan man ta in hjälpen och ansöka om avdrag.

Vem som än kommer för att hjälpa till, har rätt erfarenhet för att kunna bidra. Det är allt ifrån individer som har ett stort intresse, till de vilka jobbar i branschen och därför har stor vetskap om hur man skall hantera problem med teknik.